Segling är en sport som lockar många. För hobbyseglaren är det för det mesta en sport som utövas under soliga, härliga sommardagar när brisen ligger på från rätt håll. För mer erfarna seglare, som kanske tävlar i sporten, ger man sig ut på haven under nästan alla årstider och under svåra förhållanden. Det finns många olika typer av segling där du antingen kan segla själv, i team om två eller fler passagerare, eller på rejäla segelfartyg med stora besättningar. Oavsett vilken version av sporten du utövar finns det en hel del gemensamma faktorer i seglandet som verkar positivt på hälsan.

Då segling inte är en klassisk sport på det sätt som man först kan tänka sig kan det kännas konstigt att det finns hälsofördelar med att ge sig ut och tampas med vågor och vind. På samma sätt som du som liten fick lära dig att du ska ha respekt för vattnet behövs också respekt för hur mycket styrka och uthållighet det krävs för att orka kryssa en segelbåt framåt. Att segling är en så pass krävande sport för med sig en rad olika hälsofördelar, till exempel att du får starka muskler, bättre bålstyrka och uthålliga muskler

Muskelstyrka

Som seglare aktiverar du hela kroppen genom flera olika rörelsemönster som involverar alla stora muskelgrupper i kroppen. Exempelvis tränar du armar, axlar, bålen och benmuskulaturen när du spjärnar emot för att dra hårt i en tamp. När du seglar får du dessutom utveckla flera olika typer av muskelstyrkor för att klara av de situationer som du hamnar i på segelbåten. Ibland behöver du som seglare arbeta med din uthållighet och kroppsvikt för att få båten dit du vill. Andra stunder kan du behöva reagera snabbt och använda din explosiva styrka när du till exempel snabbt måste dra in en tamp.

Bålstyrkan

Precis som i många andra sporter har bålen en viktig uppgift i nästan alla rörelser som utförs. Oavsett om du som seglare utför rörelser där du utmanar musklernas explosivitet eller om du testar kroppens uthållighet finns bålen alltid med och arbetar. När du drar i någonting med armarna är det egentligen inte armmusklerna som drar det tyngsta lasset utan bålens alla muskler som hjälper till. En bra bålstyrka gör att du som person blir en bättre seglare, och tvärtom. Musklerna i bålen håller uppe vår överkropp och är viktiga i alla aktiviteter vi utför, oavsett om vi står eller sitter.

Mentalt välmående

En viktig aspekt som inte får glömmas bort när man pratar om hälsofördelar med seglingen är den positiva inverkan utövandet av sporten kan ha på den mentala hälsan. Genom att vistas ute på vattnet får du lättare att koppla bort från alla de stressmoment som hänger över dig i vardagen vilket gör att du sänker dina stressnivåer. Att vara utomhus i solljus så att huden kan producera D-vitamin har dessutom bevisats vara positivt för den mentala hälsan genom att bland annat kunna motverka depression. En kraftansträngning som en seglingstur medför ökar blodflödet i kroppen och du får upp mer blod till hjärnan vilket ökar välmåendet.