Hälsofördelar med segling

Segling är en sport som lockar många. För hobbyseglaren är det för det mesta en sport som utövas under soliga, härliga sommardagar när brisen ligger på från rätt håll. För mer erfarna seglare, som kanske tävlar i sporten, ger man sig ut på haven under nästan alla årstider och under svåra förhållanden. Det finns många olika typer av segling där du antingen kan segla själv, i team om två eller fler passagerare, eller på rejäla segelfartyg med stora besättningar. Oavsett vilken version av sporten du utövar finns det en hel del gemensamma faktorer i seglandet som verkar positivt på hälsan.

Då segling inte är en klassisk sport på det sätt som man först kan tänka sig kan det kännas konstigt att det finns hälsofördelar med att ge sig ut och tampas med vågor och vind. På samma sätt som du som liten fick lära dig att du ska ha respekt för vattnet behövs också respekt för hur mycket styrka och uthållighet det krävs för att orka kryssa en segelbåt framåt. Att segling är en så pass krävande sport för med sig en rad olika hälsofördelar, till exempel att du får starka muskler, bättre bålstyrka och uthålliga muskler

Muskelstyrka

Som seglare aktiverar du hela kroppen genom flera olika rörelsemönster som involverar alla stora muskelgrupper i kroppen. Exempelvis tränar du armar, axlar, bålen och benmuskulaturen när du spjärnar emot för att dra hårt i en tamp. När du seglar får du dessutom utveckla flera olika typer av muskelstyrkor för att klara av de situationer som du hamnar i på segelbåten. Ibland behöver du som seglare arbeta med din uthållighet och kroppsvikt för att få båten dit du vill. Andra stunder kan du behöva reagera snabbt och använda din explosiva styrka när du till exempel snabbt måste dra in en tamp.

Bålstyrkan

Precis som i många andra sporter har bålen en viktig uppgift i nästan alla rörelser som utförs. Oavsett om du som seglare utför rörelser där du utmanar musklernas explosivitet eller om du testar kroppens uthållighet finns bålen alltid med och arbetar. När du drar i någonting med armarna är det egentligen inte armmusklerna som drar det tyngsta lasset utan bålens alla muskler som hjälper till. En bra bålstyrka gör att du som person blir en bättre seglare, och tvärtom. Musklerna i bålen håller uppe vår överkropp och är viktiga i alla aktiviteter vi utför, oavsett om vi står eller sitter.

Mentalt välmående

En viktig aspekt som inte får glömmas bort när man pratar om hälsofördelar med seglingen är den positiva inverkan utövandet av sporten kan ha på den mentala hälsan. Genom att vistas ute på vattnet får du lättare att koppla bort från alla de stressmoment som hänger över dig i vardagen vilket gör att du sänker dina stressnivåer. Att vara utomhus i solljus så att huden kan producera D-vitamin har dessutom bevisats vara positivt för den mentala hälsan genom att bland annat kunna motverka depression. En kraftansträngning som en seglingstur medför ökar blodflödet i kroppen och du får upp mer blod till hjärnan vilket ökar välmåendet.

Segling för både sport och fritid

Segelbåtar och segling har använts i människans tjänst sedan urminnes tider. Segling innebär, enkelt uttryckt, att man utnyttjar vindens tryck för att ta en farkost från en plats till en annan. Här hemma, i området som vi idag kallar Sverige, byggde redan de gamla vikingarna båtar för seglatser runtom i världen, i syfte att både bedriva handel och för att genomföra spännande upptäcktsfärder. På den tiden utnyttjade man inte bara vinden i sina segel, man hade även åror och roder – precis som båtar har även idag. Numera används också modern teknik – till exempel satellitnavigering och VHF-kommunikation för att göra seglingen enklare.

Segling är idag både en professionell sport och ett avslappnande fritidsintresse. Det finns även många olika typer av båtar – allt från minsta lilla jolle till jättesegelbåtar på mer än 50 fot. Den absolut vanligaste typen av segelbåt är den med en mast och två segel – storsegel och fock. Masten sitter antingen ovanpå taket eller är genomgående. Från slutet av sextiotalet till idag tillverkas de allra flesta i plast. Stålbåtar, cementbåtar och liknande är mer ovanliga. Plastbåtar har många fördelar – de är billiga, enkla att handha, serva och laga. De håller bra och är lätta i förhållande till sin storlek.

Vanliga költyper

Kölen på en segelbåt kan vara av olika slag. Kölen hjälper båtens stabilitet genom att motverka för stor avdrift och krängning. Många båtar från framför allt sextio- och sjuttiotalen hade så kallad långköl – en längsgående och tung köl som stabiliserar bra vid kryss på långfärd och som inte är alltför känslig för grundstötning. Många segelbåtar som används för Atlantsegling är långkölade just för att vara trygga och stabila. Den så kallade Folkbåten byggs fortfarande på samma sätt. Fenköl är annars den vanligaste költypen idag, en mindre köl som inte saktar ner båtens fart på samma sätt som långkölen. Fenkölade båtar används vid kappsegling.

Vilken båt ska jag välja?

blueVilken båttyp som passar dig kan variera stort. Det beror helt enkelt på hur dina behov ser ut. Ska du ut med familjen i två veckor, inklusive barn och hund? Då kan du titta på familjesegelbåt i storleksklasser från 30 fot och uppåt, för att få plats åt alla. Behöver du och max en passagerare en snabb och lätt båt för kappseglingar i skärgården, och bara övernatta någon enstaka gång? Då kan en snabbgående, smalare skärgårdsseglare vara din typ. Vill du segla över Atlanten och känna dig trygg? Då kan en äldre – eller nyare – långfärdsbåt passa för ändamålet. Båtar finns i alla prisklasser och varianter.

Några tips till nybörjaren

Det är alltid bra att förbereda dig inför din första seglats. Det är en god idé att segla tillsammans med någon erfaren person. Se till att skaffa flytväst av god kvalitet – här gäller rådet att lägga pengar på en riktig flytväst. Före avresan bör du kontrollera den senaste väderprognosen – börjar det dra ihop sig till lågtryck och oväder? Var beredd på att ändra planerna, det är vinden och vågorna som bestämmer på sjön. Kontakta alltid familjen före avresan. Skaffa också nödutrustning och proviant! Det kanske allra bästa tipset är att gå en utbildning för sjön, så lär du dig alla lagar och regler som gäller.

De dyraste lyxyachterna

Inget utstrålar miljardär (eller Bond-skurk) likt att äga en egen lyxyacht. Det beror på att det oftast är en hobby som är exklusivt förbehållen de superrika. Att köpa en ordentlig lyxyacht går gärna loss på runt en miljard dollar, och sedan ska du dessutom underhålla båten och avlöna de som är anställda för att driva den. Bränslekostnaderna är heller inte att förringa, det drar en del bensin att transportera ett flytande monster över haven. Men för den som har råd är det onekligen den ultimata statussymbolen.

För att en båt ska klassas som en yacht måste den vara minst 24 meter lång. Den här listan är dock förbehållen de riktigt extrema lyxyachterna, gigayachter, på över 100 meter. Det finns idag totalt 32 yachter som kommer över den längden, så de är ovanliga. Men den som har lyckan att äga eller hyra en sådan kan också njuta av andra bekväma och roliga tillbehör såsom egen helikopterplatta, mini-ubåtar eller varför inte en go cart-bana ombord? För folk som har råd är det bara fantasin som sätter gränserna.

Dubai – världens tredje dyraste yacht

Dubai är världens tredje dyraste och längsta yacht. Den är 162 meter lång och hade en prislapp på galna 330,5 miljoner dollar när den såldes år 2006. Köpare var Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premiärminister i Förenade Arabemiraten. Just folk som är verksamma i oljeindustrin tenderar till att vara överrepresenterade när det kommer till att äga lyxyachter. Att ha full kontroll över en del av mellanösterns oljetillgångar är onekligen något som hjälper till. Dubai har en spektakulär interiör och kan ta ombord 115 gäster.

Azzam – världens näst dyraste yacht

Förenade Arabemiratens president, Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, ville inte vara sämre än landets premiärminister och kunde inte köra runt i en mindre båt. Så han investerade i yachten Azzam och med en prislapp på 613,7 miljoner dollar är det den näst dyraste båten som någonsin sålts. Azzam är också världens längsta yacht med en längd på cirka 180 meter (om man ställde den på högkant bredvid Kaknästornet skulle den sticka upp 25 meter högre). Det är också en förhållandevis snabb båt med en maxfart på 30 knop/50 km/h.

Eclipse – världens dyraste yacht

lyxVärldens dyraste yacht ägs av den ryske oligarken Roman Abramovich som tydligen inte tyckte att det här med att äga fotbollslaget Chelsea räckte, utan han behövde ytterligare en hobby. Romans yacht heter Eclipse, är 162,5 meter lång inklusive två helikopterplattor, en ubåtsdocka och ett privat disco. Det är inte offentligt hur mycket den kostade honom, men det har spekulerats i summor upp till 1,2 miljarder dollar. Att vara oligark är en utsatt position som medför stora risker. Så båten har både ett anti-paparazzi-system och eget missilförsvar.

Hedersomnämnande – två som inte finns på riktigt

På listor över världens dyraste båtar finns det två som brukar dyka upp men som inte finns på riktigt. Dels är det yachten Monaco, som är ritad med ett däck som är en Las Vegas-version av staden Monaco. Den finns dock bara som en konceptskiss och kommer sannolikt aldrig byggas. En annan är History Supreme, som med skulpturer gjorda av T-rex-ben och en yttre dekoration av 100 000 kilo ädelmetall ofta påstås vara världens dyraste båt (4,5 miljarder dollar), men i själva verket var det bara en väl genomarbetad bluff.

Olika typer av segelbåtar

Man delar ofta in båtar i kategorierna segelbåt och motorbåt men visste du att det dessutom finns många olika typer av segelbåtar? De fyra vanligaste kategorierna är katamaran, trimaran, jolle och kölbåt och det är alltså dessa vi oftast ser segla förbi under sommarsäsongen. I denna artikel kommer vi gå igenom de olika typerna och vad som kännetecknar dem. Om du går i tankar på att köpa dig en egen segelbåt kan det vara bra att läsa på lite om de olika typerna för att det ska vara enklare att välja rätt när det väl är dags.

boat4Den allra vanligaste typen av segelbåt är den så kallade kölbåten. Namnet har den fått från att kölen är helt eller delvis tillverkad av ballast, som ger båten en tyngdpunkt som i sin tur förbättrar tvärskeppsstabiliteten. På bredare kölbåtar går det bra med en lättare ballast för bredden på skrovet hjälper också till att stabilisera båten. Det finns flera olika typer av kölbåtar och de används såväl för privat bruk som inom tävlingar. Är du intresserad av en kölbåt kan det vara bra att börja med en mindre modell om du inte redan är van vid att segla.

Segeljolle

Är du helt ny i båtvärlden kan det vara bra att börja med att lära dig behärska en jolle. Detta är en mindre båt som inte har en hytt, vilket de flesta kölbåtarna har. Jollen är istället öppen och kallas ofta även för roddbåt. Man kan även kalla livbåtar eller mindre båtar som tillhör båtar eller mindre fartyg för jollar. En jolle som har ett segel kallas ofta för segeljolle och det finns både enmansjollar och tvåmansjollar. Istället för köl har segeljollen ett centerbord. Denna typ av segelbåt används ofta i tävlingar där kappsegling står i fokus.

Katamaran

En katamaran skiljer sig markant från kölbåtar och jollar då katamaranen har två skrov istället för ett. Skroven ligger parallellt och ger båten en bättre stabilitet än vad enskrovsbåtar har. I de flesta fall är katamaraner såväl både stabilare som snabbare än andra segelbåtar och tack vare att den har två skrov är den ofta även rymligare. Om du tänkt använda katamaranen som familjebåt är det kanske inte så viktigt att den är snabb, men ska du använda den för tävling är det viktigt att den är lätt. Det innebär givetvis även att båtens last ska vara lätt.

Trimaran

Trimaraner har, precis som namnet avslöjar, inte bara en eller två skrov utan hela tre stycken; ett huvudskrov i mitten och två parallella skrov som oftast är lite mindre. Sidoskroven kallas för utriggare. Precis som katamaraner är trimaraner i regel snabbare än enskrovsbåtar och den extremaste typen är den som används inom kappsegling. Denna typ av trimaran kan komma upp i närmare 40 knop vid halv vind. Trots att trimaraner framför allt används för tävling har de blivit allt vanligare som familjebåtar. Huvudskrovet i dessa utrustas dock som en vanlig kölbåt, det vill säga med både pentryutrymme och sovutrymme.

VM i segling

VM i segling, eller Sailing World Championships som det är känt som internationellt, är en internationell seglingstävling som började arrangeras så sent som år 2003. Sedan dess har det arrangerats vart fjärde år, vilket innebär att det ännu inte har hållts så många tävlingar i VM i segling. Man använder idag VM som de två första kvalificeringsevent där de deltagande länderna får vara med och tävla om att knipa en plats i OS i segling. Världsmästerskapen har därmed blivit väldigt viktiga inom seglingskretsar, då alla vill ha en plats i de prestigefyllda Olympiska Spelen. I år, 2018, börjar VM i segling 30 juli.

Det tävlas i flera olika klasser under VM och delas ut medaljer i respektive klass. Det land som vunnit flest guld i VM i segling är Australien som har hela sju guldmedaljer. Därefter kommer Storbritannien med sina sex guld och Nederländerna kommer på en tredje plats med fem guld. Sverige har ännu inte lyckats knipa någon guldmedalj men de har, precis som grannlandet Finland, två silver i sin ägo och ligger därmed på en delad 21:a plats. De mästerskap som World Sailing arrangerar är Initiated Championships, Sanctioned World Championships och Class World Championship. Det som skiljer dem åt är utrustningen som används.

Klasser i VM i segling

De klasser det kommer tävlas i under VM i segling 2018 är 12 till antalet. I en del tävlar man med herrlag och i en del med damlag, men det finns även mixade lag. De klasser som herrar tävlar i är 470, 49er, finnjolle, laser, formula kite och RS:X. Damer tävlar i laser radial, 470, 49er FX, formula kite och RS:X. I Nacra 17 tävlar man med mixad besättning. Vilka klasser det tävlas i skiljer sig lite åt från år till år men dessa är alltså de det kommer tävlas i under VM i segling som hålls i Danmark sommaren 2018.

Vinnarna av mästerskapen

sailsÅr 2003 var det Storbritannien som lyckades bäst med två guld och totalt fem medaljer. Nästa VM, 2007, var de återigen bäst då de kammade hem ytterligare två guld och hela sex medaljer totalt. 2011 hölls VM i Australien och det var värdlandet som placerade sig bäst med totalt tre guld. 2014 blev Frankrike vinnare då de vann tre guld och sammanlagt fick med sig fyra medaljer hem. Vem som vinner detta år är svårt att förutspå men tävlingarna kommer att hållas i Danmark detta VM och man hoppas på att fler än 100 nationer ska delta.

VM i Danmark

År 2018 hålls VM i segling i Danmark, närmare bestämt i Århus. Vilka klasser det kommer att tävlas i kan du läsa om i ett tidigare stycke i denna artikel. Både herrlag, damlag och mixade lag kommer delta och man hoppas i år kunna slå rekord med antal deltagande nationer. Som mål har man att över 100 länder ska delta i tävlingarna och det känns inte omöjligt att uppnå. Redan då de första världsmästerskapen arrangerades deltog hela 71 nationer. Sedan har det ökat till 83, vilket var antalet nationer år 2014. Tävlingarna börjar den 30 juli och avslutas den 12 augusti.