De bästa båtköpen

När våren och värmen kommer vill många ta båten ut på havet. Här beskriver vi några härliga modeller som tar dig ut på vattnet. Ibland kan man behöva hjälp med finansiering, hos Lendify kan du hitta bra information. Lendify AB ger bättre villkor till dig som lånar pengar.

Falcon C7

Även när sjön är grov kommer din Falcon C7 att gå mjukt på vågorna. Akterdäcket är stort och har badplattformar där du lätt kan kliva ombord och även lasta på saker. Du får en hytt med mycket plats och ett bra ljusinflöde. Passagerare och förare har här möjlighet till god sikt. Båten har gott om utrymmen där du kan stuva in extra saker du behöver ha med dig på din resa. Som standardutrustning får du en manuell länspump, hydraulstyrning, badstege och USB-uttag. Båten kostar 630 550 kronor.

På Aftonbladets hemsida kan du läsa mer om när en emiratisk kunglighet lade till med sin lyxyacht i Stockholm.

Bayliner VR6

Bayliner VR6, eller ”Bowrider large” som den också kallas, är en större båt med inombordsmotor. Ovanpå motorrummet ligger ett stort soldäck där du kan umgås med vänner och familj. Båten har en stor plattform för vattensport och bad. Inne i cockpit hittar du en U-formad soffa, en fristående förarstol och utrymme för bord. I durken kan du förvara dina vattenskidor och annat. Du kan också välja att lägga till en separat toalett. Bayliner VR6 kostar 556 900 kronor.

Uttern D77

Uttern D77 är en mer lyxig båt med plats för nio passagerare. Av dessa kan fyra sova i ruffen, där det finns två stickkojer med mycket plats. Där finns också en stor dubbelkoj. Föröver i båten hittar du en spoltoalett. Båten har en mycket bra navigationsutrustning och en förarplats som är skön att sitta i. Även passagerarna har tillgång till bra sittplatser. Med den här båten kan du resa på utflykt med vänner eller utöva vattensport. Du kan anpassa Uttern D77 och välja singel- eller dubbelmontage på maximalt 400 hästkrafter. Det innebär att du får en mycket kraftfull båt för pengarna. Uttern D77 kostar 1 039 390 kronor. Besök gärna Lendify AB för finansiering.

Askeladden C83 Cruiser TSI

Askeladdens senaste båtmodell innehåller det elektroniska systemet C-COMMAND. Här kan du komma åt allt som rör båten; kontroll, information, navigation och underhållning. Allt finns på en multifunktionsskärm, den nya standarden på moderna fritidsbåtar. Navigationssystemet är enkelt och lätt att använda. Du får väderrapporter online med larm för väder och vind. Här kan du aktivera navigationsljusen på båten, hålla kontroll på motorn och styra och dimma båtens inre belysning. Du har också full kontroll över värmesystemet i båten, inklusive varmvatten och varmluft. Askeladden har ett TSI-skrov och en stor kabin i mitten där sex personer kan sova. Det finns också en toalett med elspolning. Toarummet har också ett handfat och en dusch med tryckvatten. För matlagning har du tillgång till en keramisk spis, en kyllåda på 35 liter och ett pentry där det finns skåp för förvaring och en vask med tryckvatten. Om du väljer en Suzuki DF350 ATXX som motor blir den totala kostnaden 2 036 800 kronor. Lendify AB kan hjälpa dig med finansieringen.

Köpa och sälja fordon privat

Vare sig du har bestämt dig för att sälja din båt eller köpa en ny finns det flera faktorer du måste ha i tanken. Speciellt om du köper eller säljer privat. Det finns dessutom flera alternativ att välja mellan, till exempel sälja/köpa via ett företag som tar hand om hela försäljningen/köpet, till exempel kvd.se som sköter bilförsäljningar, eller om du vill sköta hela affären själv. Det spelar ingen roll ifall det är ett annat motorfordon du är intresserad av att köpa eller sälja, försäljningen går nämligen till på ett liknande sätt.

Tips när du ska sälja ett motorfordon

Att sälja en båt privat går till på samma sätt som att sälja bil privat i det att du måste sätta ett rimligt pris, se till att ha alla dokument till båten och lägga ut annonser. Det finns dessutom företag som kan sköta hela affären åt dig, precis som när det gäller bilar. Kvd.se är en hemsida där du kan både köpa och sälja bilar, det finns liknande företag som fokuserar på båtförsäljningar istället.

Vill du däremot sköta allting själv och inte använda dig av en sida som kvd.se finns det några viktiga punkter att tänka på:

  • Det allra viktigaste du måste komma ihåg är att skriva ett köpeavtal. Det gäller både när du ska köpa och sälja ett motorfordon.
  • Den andra punkten är att du måste förbereda fordonet. Det är nästan lika viktigt som köpekontraktet. Du förbereder bäst genom att först värdera fordonet för att få en idé om ett rimligt pris, sedan tvättar och städar du fordonet noga och sist men inte minst måste du leta reda på alla dokument.
  • Annonsera. För att få din båt eller bil såld måste du självklart annonsera. För att nå en större grupp människor rekommenderas det att du annonserar på flera ställen. Både på nätet och i fysiska världen. Se även till att ta flera bilder på fordonet.

Tips när du ska köpa ett motorfordon

När du istället vill köpa en båt eller annat fordon finns det ett antal tips på hur du bör gå till väga. Det första är givetvis att hitta den båt eller bil du är intresserad av. När du hittat det fordon du vill ta en närmare titt på finns det även här ett antal punkter att tänka på:

  • Provkör! Det är viktigt att du provkör fordonet och testar hur allting fungerar. Det spelar ingen roll ifall säljaren säger att allting fungerar som det ska. Det är viktigt att du som köpare undersöker fordonet.
  • När du undersöker fordonet bör du också kolla upp alla dokument. Dubbelkolla att ägaren verkligen äger fordonet.
  • Köpekontraktet är lika viktigt för köpare som det är för säljare. Skriv ner allting som ni kommer överens om och ifall du ska betala en mindre summa till att börja med är det viktigt att du får ett kvitto på detta.

Ett tips är att du besöker företagen som sköter hela affären. På så sätt behöver du inte oroa dig lika mycket över att fordonet är stulet eller att någonting är trasigt.

Planerar du sommarens semester?

Funderar du på hur du ska spendera din semester i sommar och har kommit in på att det vore riktigt härligt med en kryssning? Kanske i Karibien eller så är det finlandsfärjan som lockar. Det finns många kryssningar att välja mellan och om du är lite mer äventyrligt lagd kan du till exempel segla över Europas hav. Oavsett hur du väljer att resa kommer du att behöva högkvalitativa resväskor som håller för eventuellt skumpigt vatten. Ta en titt på varumärket Epic hos resväskor.se för högkvalitativa resväskor som kommer att klara av veckor till sjöss utan problem.

När man bestämmer sig för att ta en kryssning har man möjlighet att se många vackra destinationer samtidigt som man reser väldigt bekvämt, det finns kryssningar som stannar i många länder och tillåter dig att spendera en dag eller mer i dessa områden. När du känner dig redo att gå tillbaka till båten har du både mat och ett rum som du kan sova i. Många kryssningar är mycket lyxiga och du kommer att ha allt det du behöver. Du kan spendera resan med att sola på däck, dricka vin i baren eller någon annan fruktig och härlig drink. Du kan även möta andra resenärer och tillsammans kan ni upptäcka de destinationer som ni stannar till på.

Genom att resa med en kryssning istället för ett flyg kommer man att göra själva resan till destinationerna mycket mer minnesvärd och du kommer att kunna njuta av hela semestern på ett annat sätt. De allra flesta kryssningar idag inkluderar dessutom allt så att du kan dricka och äta hur mycket du vill och på så sätt behöver du inte bekymra dig om något. Sannolikt kommer du att hitta en kryssning som reser till en destination som du drömmer om. Idag finns det även möjlighet att ta en kryssning endast en väg, det innebär att du kan hoppa av på din drömdestination och spendera hur mycket tid du vill där och därefter kommer du att kunna ta dig tillbaka med en annan kryssning eller på det sätt som du föredrar.

Många tycker även om att spendera tid ute till havs med en egen båt, för att man ska kunna göra detta krävs det dock att man har en större vana av havet till skillnad från när man är på en kryssning där kaptenen kommer att sköta allt och det enda man behöver göra är att ”flyta med”. Om man är erfaren till sjöss kan man dock antingen hyra eller köpa en båt om man inte redan har en och planera en resa längs Europas kust till sommaren. Många anser att detta är en helt fantastisk upplevelse och om du gör detta har du chansen att själv bestämma hur länge du vill ligga till hamn på varje ställe som du besöker. Du kan även om du skulle vilja inte besöka hamnen alls. En del tycker nämligen att det allra härligaste som finns är att spendera tid ute på havet med de man bryr sig om.

Skydda dig från solen på sjön

Många tror att UV-strålningen förstärks av vatten, så som den gör av snö, men sanningen är den att mindre än tio procent reflekteras av själva vattenytan, till skillnad från snö som reflekterar upp mot nittio procent. Därav fenomenet snöblindhet. En annan vanlig missuppfattning är att vatten skulle skydda från att bli bränd av solen, när man badar eller simmar, men solens strålning tränger ner i vattnet och runt femtio procent av strålningen finns kvar en halv meter ned i sjön. Det här gör att man bränner sig trots vattnets svalka.

Men varför blir man ändå så lätt bränd när man vistas på sjön, trots att vattenytan är en dålig reflektor? Förenklat skulle man kunna säga att UV-strålningen kommer från både solen och himlen. Mitt på dagen, under sommaren, kommer hälften av strålningen från solen och den andra hälften från himlen. Det gör i sin tur att ju mer vår hud exponeras för en fri horisont, det vill säga mycket himmel, desto mer UV-strålning.

Det bästa sättet att skydda sig är att undvika att vistas i solen eller under bar himmel mellan klockan elva på förmiddagen och klockan tre på eftermiddagen då UV-strålningen är som starkast. Men hur gör man det om man är på sjön? Något så enkelt som ett parasoll skyddar dig mot solen när det är som varmast. Det finns parasoll i många storlekar och utföranden som passar att ta med sig till stranden eller i båten. Hos k-rauta.se finns flera prisvärda parasoll. Andra sätt att skydda sig är att klä sig i långärmat och byxor samt att använda solhatt. Små barn under ett år bör inte vistas i solen alls när den är som starkast. Om man har små barn med sig ute på sjön är det viktigt att de har skugga eftersom deras hud har ett dåligt pigmentskydd. Solskador hos barn kan utvecklas till malignt melanom senare i livet. Ett parasoll är här en mycket bra lösning.

En annan sak man kanske inte tänker på när man åker båt är att trots att vinden kyler ner huden och man känner sig behagligt sval, är solen fortfarande lika stark. Det är lätt att luras att tro att man inte kan bli bränd av solen om man känner sig sval, eller om huden rentav känns kall. Men så är inte fallet. Hur skönt det än är att känna vinden i sitt hår och stänket från vågorna är risken till och med större att man bränner sig under båtfärden eftersom man inte känner när solsvedan är ett faktum.

Många tror också att man behöver mycket sol för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin. I själva verket räcker det oftast med tio minuters sol i ansikte och på armar en sommardag för att komma upp i rätt halt. Att ligga och pressa på stranden eller i båten gör bara skada. Återigen, införskaffa ett bra parasoll och undvik solens skadliga effekter och glöm inte att solen skadar även under vattnet så ligg inte i hur länge som helst i tron att det svala vattnet skyddar.

Utrusta dig rätt till sjöfärden

packning på båt

 

 

 

 

 

Få saker är så underbara som att bege sig ut på sjön med egen båt. Lyckan och frihetskänslan är obeskrivlig och med sina tusentals vattendrag och enorma arkipelag är Sverige en idealisk plats för den som har tillgång till båt. Vissa väljer att åka utomlands på segelsemester och andra föredrar att ro ut på en fisketur i en enkel eka, men oavsett vilken typ av sjöfärd du planerar så bör du alltid vara väl utrustad med extratank, proviant och ljuskällor.

Säker på sjön

Talar man med kaptener som har lång erfarenhet till havs så brukar de ofta berätta om den oerhörda respekt de har för vattnets mäktiga kraft. Egentligen är det bara helt oerfarna seglare som påstår sig vara totalt orädda när det kommer till sjön, och det handlar mer om ignorans än mod. Olyckor kan ske precis var och när som helst och befinner man sig långt ute på havet eller på en stor sjö är det värsta som kan hända att man inte är förberedd. För att du själv och dina passagerare skall kunna bemöta och behärska olika otrevliga situationer bör båten därför alltid vara utrustad med följande:

  • Flytvästar. Oavsett om du och dina passagerare är erfarna simmare och vädret är lugnt bör alla ha på sig flytväst till sjöss. Det räcker med att någon halkar och slår i huvudet och sedan hamnar i vattnet för att situationen kan bli extremt farlig. Även hunden bör ha flytväst på sig i alla lägen.
  • Första hjälpen kit. Enkla saker som plåster, desinfektionsmedel, bandage, första hjälpen filtar och blodstoppare kan visa sig bli en lindrigare eller en livräddare när man är ute på sjön. Det, tillsammans med saker som solkräm, myggmedel och huvudvärkstabletter hittar du hos nätapoteket apohem.se där du enkelt kan beställa allt online.
  • Kompass och sjökort. Inte de digitala varianterna som man idag kan hitta på mobiler utan de gamla hederliga, fysiska föremålen som seglare använt i alla tider. När olyckan är framme har man inte nödvändigtvis fungerande elektronisk utrustning till handa så dessa två är ett måste.
  • Ficklampa och tändstickor. Ljus och värme är två av sakerna som kan vara av avgörande vikt för hur väl du klarar dig till havs när det är mörkt. En laterna fungerar både som ljuskälla och ett sätt att signalera med.
  • Brandsläckare. Det finns modeller i alla storlekar och till och med en liten kan göra ett enormt jobb.
  • Laddad mobil. Se alltid till att mobilen är laddad innan du ger dig iväg, och ha helst med dig en powerbank med extra påfyllning, bara utifall att.
  • Vatten, mat och torra kläder. Det är viktigt att hålla sig varm och mätt om man behöver vänta en längre tid för att hjälp skall komma.

Grillning i samband med båtturer

mat på båtBåtlivet erbjuder många härliga njutbara stunder som man kan titta tillbaka på under vintern, när vikarna täcks av is och gatorna är snöblaskiga. Grillning är definitivt ett fint ögonblick i samband med båtturer!

Fiska och grilla

Vad kan vara mer ekologiskt och miljövänligt än att grilla fisken som du precis har fångat upp från havet? Släng på matfisken på en grill från bluegaz.se och vänta på att få sätta tänderna i färsk, och obehandlad fisk! Givetvis kan du också grilla medhavd fisk eller kött, men har du möjlighet att fiska och har tillstånd för det är det helt perfekt!

Säkerheten

Säkerheten kommer alltid först, hur tråkigt det än må låta. Om du väljer att grilla (speciellt med kolgrillar) måste du vara mycket varsam och se till att brandsläckare finns ombord på båten, i direkt anslutning till grillen. Grilla aldrig i busväder på båten eftersom grillen då förflyttas av vågorna som skvalpar mot skrovet. Ha gärna på dig flytväst och drick inte alkohol innan och under själva grillningen. Håll dig på behörigt avstånd från eventuella gasoltuber som kan antändas av gnistor från grillen. Informera medpassagerare om eventuella faror och risker samt vad de kan göra för att underlätta grillningen. Se till att den som grillar får vara ostörd under sitt arbete.

Elgrillar är de säkraste att ha på en båt eftersom ingen öppen eld skapas. Det är också smidigt och miljövänligt, du slipper frakta med dig otympliga grillkol-förpackningar.

Grilla på klippor

Sverige är ju ett underbart land för alla naturälskare som gratis kan nyttja allemansrätten. Allemansrätten för dock med sig några krav på brukaren. Detta gäller speciellt grillning och camping, fråga alltid markägaren innan du utför dessa aktiviteter. Du får inte grilla direkt på klipporna genom att bilda en hög av exempelvis vedklabbar. Direkt eldning på stenhällar och klippor kan skapa sprickor och sot-fläckar. Dessa skador är bestående och går inte att åtgärda. Om du blir upptäckt får du räkna med att bli lagförd för dessa incidenter.

Färjor som grillar

Stora passagerarfärjor och en del yachter ha fullutrustade kök med grillmöjligheter. Du som gäst kan ägna dig åt avkoppling medelst en grillad kött- eller fiskdelikatess ihop med ett glas vin. Det är något magiskt över att se en solnedgång på havet, där allt som omringar en är vatten. Grillad mat är en stämningshöjare och sätter igång samtal. Fråga gärna kocken om vilken grill de använder sig av, kanske blir du inspirerad?

Hälsofördelar med segling

Segling är en sport som lockar många. För hobbyseglaren är det för det mesta en sport som utövas under soliga, härliga sommardagar när brisen ligger på från rätt håll. För mer erfarna seglare, som kanske tävlar i sporten, ger man sig ut på haven under nästan alla årstider och under svåra förhållanden. Det finns många olika typer av segling där du antingen kan segla själv, i team om två eller fler passagerare, eller på rejäla segelfartyg med stora besättningar. Oavsett vilken version av sporten du utövar finns det en hel del gemensamma faktorer i seglandet som verkar positivt på hälsan.

Då segling inte är en klassisk sport på det sätt som man först kan tänka sig kan det kännas konstigt att det finns hälsofördelar med att ge sig ut och tampas med vågor och vind. På samma sätt som du som liten fick lära dig att du ska ha respekt för vattnet behövs också respekt för hur mycket styrka och uthållighet det krävs för att orka kryssa en segelbåt framåt. Att segling är en så pass krävande sport för med sig en rad olika hälsofördelar, till exempel att du får starka muskler, bättre bålstyrka och uthålliga muskler

Muskelstyrka

Som seglare aktiverar du hela kroppen genom flera olika rörelsemönster som involverar alla stora muskelgrupper i kroppen. Exempelvis tränar du armar, axlar, bålen och benmuskulaturen när du spjärnar emot för att dra hårt i en tamp. När du seglar får du dessutom utveckla flera olika typer av muskelstyrkor för att klara av de situationer som du hamnar i på segelbåten. Ibland behöver du som seglare arbeta med din uthållighet och kroppsvikt för att få båten dit du vill. Andra stunder kan du behöva reagera snabbt och använda din explosiva styrka när du till exempel snabbt måste dra in en tamp.

Bålstyrkan

Precis som i många andra sporter har bålen en viktig uppgift i nästan alla rörelser som utförs. Oavsett om du som seglare utför rörelser där du utmanar musklernas explosivitet eller om du testar kroppens uthållighet finns bålen alltid med och arbetar. När du drar i någonting med armarna är det egentligen inte armmusklerna som drar det tyngsta lasset utan bålens alla muskler som hjälper till. En bra bålstyrka gör att du som person blir en bättre seglare, och tvärtom. Musklerna i bålen håller uppe vår överkropp och är viktiga i alla aktiviteter vi utför, oavsett om vi står eller sitter.

Mentalt välmående

En viktig aspekt som inte får glömmas bort när man pratar om hälsofördelar med seglingen är den positiva inverkan utövandet av sporten kan ha på den mentala hälsan. Genom att vistas ute på vattnet får du lättare att koppla bort från alla de stressmoment som hänger över dig i vardagen vilket gör att du sänker dina stressnivåer. Att vara utomhus i solljus så att huden kan producera D-vitamin har dessutom bevisats vara positivt för den mentala hälsan genom att bland annat kunna motverka depression. En kraftansträngning som en seglingstur medför ökar blodflödet i kroppen och du får upp mer blod till hjärnan vilket ökar välmåendet.

Segling för både sport och fritid

Segelbåtar och segling har använts i människans tjänst sedan urminnes tider. Segling innebär, enkelt uttryckt, att man utnyttjar vindens tryck för att ta en farkost från en plats till en annan. Här hemma, i området som vi idag kallar Sverige, byggde redan de gamla vikingarna båtar för seglatser runtom i världen, i syfte att både bedriva handel och för att genomföra spännande upptäcktsfärder. På den tiden utnyttjade man inte bara vinden i sina segel, man hade även åror och roder – precis som båtar har även idag. Numera används också modern teknik – till exempel satellitnavigering och VHF-kommunikation för att göra seglingen enklare.

Segling är idag både en professionell sport och ett avslappnande fritidsintresse. Det finns även många olika typer av båtar – allt från minsta lilla jolle till jättesegelbåtar på mer än 50 fot. Den absolut vanligaste typen av segelbåt är den med en mast och två segel – storsegel och fock. Masten sitter antingen ovanpå taket eller är genomgående. Från slutet av sextiotalet till idag tillverkas de allra flesta i plast. Stålbåtar, cementbåtar och liknande är mer ovanliga. Plastbåtar har många fördelar – de är billiga, enkla att handha, serva och laga. De håller bra och är lätta i förhållande till sin storlek.

Vanliga költyper

Kölen på en segelbåt kan vara av olika slag. Kölen hjälper båtens stabilitet genom att motverka för stor avdrift och krängning. Många båtar från framför allt sextio- och sjuttiotalen hade så kallad långköl – en längsgående och tung köl som stabiliserar bra vid kryss på långfärd och som inte är alltför känslig för grundstötning. Många segelbåtar som används för Atlantsegling är långkölade just för att vara trygga och stabila. Den så kallade Folkbåten byggs fortfarande på samma sätt. Fenköl är annars den vanligaste költypen idag, en mindre köl som inte saktar ner båtens fart på samma sätt som långkölen. Fenkölade båtar används vid kappsegling.

Vilken båt ska jag välja?

blueVilken båttyp som passar dig kan variera stort. Det beror helt enkelt på hur dina behov ser ut. Ska du ut med familjen i två veckor, inklusive barn och hund? Då kan du titta på familjesegelbåt i storleksklasser från 30 fot och uppåt, för att få plats åt alla. Behöver du och max en passagerare en snabb och lätt båt för kappseglingar i skärgården, och bara övernatta någon enstaka gång? Då kan en snabbgående, smalare skärgårdsseglare vara din typ. Vill du segla över Atlanten och känna dig trygg? Då kan en äldre – eller nyare – långfärdsbåt passa för ändamålet. Båtar finns i alla prisklasser och varianter.

Några tips till nybörjaren

Det är alltid bra att förbereda dig inför din första seglats. Det är en god idé att segla tillsammans med någon erfaren person. Se till att skaffa flytväst av god kvalitet – här gäller rådet att lägga pengar på en riktig flytväst. Före avresan bör du kontrollera den senaste väderprognosen – börjar det dra ihop sig till lågtryck och oväder? Var beredd på att ändra planerna, det är vinden och vågorna som bestämmer på sjön. Kontakta alltid familjen före avresan. Skaffa också nödutrustning och proviant! Det kanske allra bästa tipset är att gå en utbildning för sjön, så lär du dig alla lagar och regler som gäller.

De dyraste lyxyachterna

Inget utstrålar miljardär (eller Bond-skurk) likt att äga en egen lyxyacht. Det beror på att det oftast är en hobby som är exklusivt förbehållen de superrika. Att köpa en ordentlig lyxyacht går gärna loss på runt en miljard dollar, och sedan ska du dessutom underhålla båten och avlöna de som är anställda för att driva den. Bränslekostnaderna är heller inte att förringa, det drar en del bensin att transportera ett flytande monster över haven. Men för den som har råd är det onekligen den ultimata statussymbolen.

För att en båt ska klassas som en yacht måste den vara minst 24 meter lång. Den här listan är dock förbehållen de riktigt extrema lyxyachterna, gigayachter, på över 100 meter. Det finns idag totalt 32 yachter som kommer över den längden, så de är ovanliga. Men den som har lyckan att äga eller hyra en sådan kan också njuta av andra bekväma och roliga tillbehör såsom egen helikopterplatta, mini-ubåtar eller varför inte en go cart-bana ombord? För folk som har råd är det bara fantasin som sätter gränserna.

Dubai – världens tredje dyraste yacht

Dubai är världens tredje dyraste och längsta yacht. Den är 162 meter lång och hade en prislapp på galna 330,5 miljoner dollar när den såldes år 2006. Köpare var Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premiärminister i Förenade Arabemiraten. Just folk som är verksamma i oljeindustrin tenderar till att vara överrepresenterade när det kommer till att äga lyxyachter. Att ha full kontroll över en del av mellanösterns oljetillgångar är onekligen något som hjälper till. Dubai har en spektakulär interiör och kan ta ombord 115 gäster.

Azzam – världens näst dyraste yacht

Förenade Arabemiratens president, Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, ville inte vara sämre än landets premiärminister och kunde inte köra runt i en mindre båt. Så han investerade i yachten Azzam och med en prislapp på 613,7 miljoner dollar är det den näst dyraste båten som någonsin sålts. Azzam är också världens längsta yacht med en längd på cirka 180 meter (om man ställde den på högkant bredvid Kaknästornet skulle den sticka upp 25 meter högre). Det är också en förhållandevis snabb båt med en maxfart på 30 knop/50 km/h.

Eclipse – världens dyraste yacht

lyxVärldens dyraste yacht ägs av den ryske oligarken Roman Abramovich som tydligen inte tyckte att det här med att äga fotbollslaget Chelsea räckte, utan han behövde ytterligare en hobby. Romans yacht heter Eclipse, är 162,5 meter lång inklusive två helikopterplattor, en ubåtsdocka och ett privat disco. Det är inte offentligt hur mycket den kostade honom, men det har spekulerats i summor upp till 1,2 miljarder dollar. Att vara oligark är en utsatt position som medför stora risker. Så båten har både ett anti-paparazzi-system och eget missilförsvar.

Hedersomnämnande – två som inte finns på riktigt

På listor över världens dyraste båtar finns det två som brukar dyka upp men som inte finns på riktigt. Dels är det yachten Monaco, som är ritad med ett däck som är en Las Vegas-version av staden Monaco. Den finns dock bara som en konceptskiss och kommer sannolikt aldrig byggas. En annan är History Supreme, som med skulpturer gjorda av T-rex-ben och en yttre dekoration av 100 000 kilo ädelmetall ofta påstås vara världens dyraste båt (4,5 miljarder dollar), men i själva verket var det bara en väl genomarbetad bluff.

Olika typer av segelbåtar

Man delar ofta in båtar i kategorierna segelbåt och motorbåt men visste du att det dessutom finns många olika typer av segelbåtar? De fyra vanligaste kategorierna är katamaran, trimaran, jolle och kölbåt och det är alltså dessa vi oftast ser segla förbi under sommarsäsongen. I denna artikel kommer vi gå igenom de olika typerna och vad som kännetecknar dem. Om du går i tankar på att köpa dig en egen segelbåt kan det vara bra att läsa på lite om de olika typerna för att det ska vara enklare att välja rätt när det väl är dags.

boat4Den allra vanligaste typen av segelbåt är den så kallade kölbåten. Namnet har den fått från att kölen är helt eller delvis tillverkad av ballast, som ger båten en tyngdpunkt som i sin tur förbättrar tvärskeppsstabiliteten. På bredare kölbåtar går det bra med en lättare ballast för bredden på skrovet hjälper också till att stabilisera båten. Det finns flera olika typer av kölbåtar och de används såväl för privat bruk som inom tävlingar. Är du intresserad av en kölbåt kan det vara bra att börja med en mindre modell om du inte redan är van vid att segla.

Segeljolle

Är du helt ny i båtvärlden kan det vara bra att börja med att lära dig behärska en jolle. Detta är en mindre båt som inte har en hytt, vilket de flesta kölbåtarna har. Jollen är istället öppen och kallas ofta även för roddbåt. Man kan även kalla livbåtar eller mindre båtar som tillhör båtar eller mindre fartyg för jollar. En jolle som har ett segel kallas ofta för segeljolle och det finns både enmansjollar och tvåmansjollar. Istället för köl har segeljollen ett centerbord. Denna typ av segelbåt används ofta i tävlingar där kappsegling står i fokus.

Katamaran

En katamaran skiljer sig markant från kölbåtar och jollar då katamaranen har två skrov istället för ett. Skroven ligger parallellt och ger båten en bättre stabilitet än vad enskrovsbåtar har. I de flesta fall är katamaraner såväl både stabilare som snabbare än andra segelbåtar och tack vare att den har två skrov är den ofta även rymligare. Om du tänkt använda katamaranen som familjebåt är det kanske inte så viktigt att den är snabb, men ska du använda den för tävling är det viktigt att den är lätt. Det innebär givetvis även att båtens last ska vara lätt.

Trimaran

Trimaraner har, precis som namnet avslöjar, inte bara en eller två skrov utan hela tre stycken; ett huvudskrov i mitten och två parallella skrov som oftast är lite mindre. Sidoskroven kallas för utriggare. Precis som katamaraner är trimaraner i regel snabbare än enskrovsbåtar och den extremaste typen är den som används inom kappsegling. Denna typ av trimaran kan komma upp i närmare 40 knop vid halv vind. Trots att trimaraner framför allt används för tävling har de blivit allt vanligare som familjebåtar. Huvudskrovet i dessa utrustas dock som en vanlig kölbåt, det vill säga med både pentryutrymme och sovutrymme.